Управління ефективністю торгового судноплавства з урахуванням системи ризиків


  • Olena Sienko Національний університет «Одеська морська академія», Одеса, Україна http://orcid.org/0000-0003-2076-8503
  • Arsenii Stakhov Національний університет «Одеська морська академія», Одеса, Україна
Ключові слова: торговельне мореплавство, ефективність, підсистеми глобального ринку, система ризиків, інноваційні технології, міжнародна торгівля

Анотація

The increase in the role of the maritime transport in the international trade determines the tasks of development of the corresponding productive capacity of shipping companies and merchant ports. In accordance with this, the need for enhancement of the technical and ecological fleet reliability and for reduction of the probability of various risks in the stable positioning of the subsystems of the global sea-borne trade market is rising. In line with the positive results of development of the national economic potential of the maritime transport industry, the totality of risks and threats emerges. It is this block of functional activity of the merchant fleet and seaports that determines the tasks and problems of the management and innovative development. The versatility of the results of the economic potential formation in the maritime transport industry determines the complications in decision-making in the system of the large number of operators that seek for the solution of the same main task. At the same time, in addition to competitive contradictions, the probability and directions of avoiding various risks inherent in the sea-borne trade market are to be taken into account.

It is necessary to differentiate the approach to minimisation of risk manifestation depending on the nature of their controllability. From this point of view, the projects to expand the innovative technologies and the tasks of timely consideration of the negative manifestation of negative extern alities stand out. The latter, despite the severity of manifestation, may be considered in the projects of innovative compliance. However, it is not enough to consider only the negative manifestation of the external factors among the risks. It is necessary to single out the sustainability risks, determined by the general development of the competitive advantage in the system of the sea-borne trade market.

While the role of maritime transport in ensuring the stability of international relations is increasing, the requirements for the reliability of the merchant fleet run high. This becomes the most important characteristic among the totality of reliability factors of the functional activity of sea transport enterprises. At the same time, it is necessary to consider the manifestation of a number of negative consequences of large-scale transport development of the world ocean. Usually, an increase in the technogenic load on the natural environment is taken into account and the risks of emergencies remain.Therefore, at the stage of strengthening the role of innovative technologies, the most important thing is to maintain the entrepreneurial efficiency of projects for the development of merchant shipping, considering the strengthening of the role of administration on the part of the International Maritime Organization. In these constraints, it is important to revise the traditional approaches to certain issues of shipping management.

Біографії авторів

Olena Sienko, Національний університет «Одеська морська академія», Одеса, Україна

д.е.н., професор кафедри менеджмент та економіка морського транспорту

Arsenii Stakhov, Національний університет «Одеська морська академія», Одеса, Україна

Магістр факультету Морське право та менеджмент

Посилання

1. Primachev N., Fracinuk T. Ukraine an Example of Limits of Balance and Asymmetric Reaction in the Maritime Trade Market. Electronic Scientific Journal PREGLAD WSCHODIOEUROPEISKI. 2019. X/1, 2019, p. 153-161. DOI: 10.31648/pw.4511
2. Шевченко М. Maersk: логістичне рішення «під ключ» // Порти України. № 6, 2019. C. 36 - 37
3. Адізес І. К. Управління життєвим циклом корпорацій; пер. з англ. СПб.: Пітер, 2007. 384 с.
4. Molnare Eva, Trends in Transport Investment Funding: Past, Present and Future // Fifty Years of Transport Policy Successes, Failures and New Challenges: Transport OECD, 2003. P. 70-78.
5. Транспортна стратегія України на період до 2020 року. Київ: Мінінфраструктури, 2011. 63 с.
6. Портер М. Конкуренція. Пер. з англ. М.: Видавничий дім «Вільямс». 2005. 602 с.
7. В. Чистяков. Проблеми вантажної безпеки судноплавства //Sea Review, 3(71). The International Maritime Journal , p. 7-9
8. Крістенсен К. Що далі? Теорія інновацій як інструмент передбачення галузевих змін / С. Ентоні, Е. Рот; Пер з англ. М.: Альпіна Паблішер, 2015. 400 с.
9. Примачев Н.Т., Примачева Н.Н., Пархоменко И. Н. Управление экономической деятельностью судоходных компаний. Одесса: НУ «ОМА», 2016. 346 с.
10. Котлубай О.М. Економічні механізми розвитку торговельного мореплавання в Україні. Одеса: ІПРта ЕЕД, 2004. 454 с.
11. Кібік О.М., д.е.н., проф., ORCID 0000-0001-9587-578X, https://orcid.org/0000-0001-9587-578X Svitlana Filyppova, Valery Okulich-Kazarin, Olha Kibik, Grygoriy Shamborovskyi, Svitlana Cherkasova. Influence of the market of business intellectual services on the innovation safety of eu countries. JOURNAL OF SECURITY AND SUSTAINABILITY ISSUES / 2019 September Volume 9 Number 1. http://doi.org/10.9770/jssi.2019.9.1(26)
12. Kurudzhi Yu., Moskvichenko I, Postan M. Method of finding equilibrium solutions for duopoly of supply chains taking into account the innovative activity of enterprises/ Yu. Kurudzhi, // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2017.#3/4 (87). P. 25−30. DOI:10.15587/1729-4061.2017.103989
13. Kosharskaya L., Makhurenko G., Postan M. Application of the system approach to the development of the project of a safety management system for navigation in Ukraine // Eastern-European Journal of Enterprise technologies. 2017. #4/2 (36). P. 29−36. DOI:10.15587/2312−8372.2017.109094
14. Котлубай О.М., Познанська І.В., Липинська О.А. та інші. Розвиток економічних взаємовідносин в світовому транспортному комплексі: монографія. Одеса, 2013. 206 с
15. Commentary of market. URL: https://www.sea-intelligence.com.

Переглядів анотації: 83
Завантажень PDF: 130
Опубліковано
2020-09-30